Dlaczego nie warto kupować fanów?

Martwy fanpage? Dlaczego nie warto kupować fanów?
Martwy fanpage? Dlaczego nie warto kupować fanów?

Wielokrotnie przez grupy, fanpage na Facebooku, blogi, fora i inne kanały komunikacji zbiorowej przewija się temat kupowania fanów. I choć wydawać by się mogło, że ten wątek został już wyczerpany, a lata świetności minęły w okolicach 2014 roku. Nic bardziej mylnego! W sieci nadal można znaleźć mnóstwo ofert promujących takie działania. Biznes kwitnie i zarówno dużo osób, jak i firm (czytaj agencji), zajmuję się tym procederem. Najsmutniejszy jest fakt, że nadal bardzo wiele osób, szczególnie, które dopiero rozpoczyna swoją przygodę z Social Media nabiera się na pozorną okazję. Dzisiaj porozmawiamy, dlaczego warto lub nie warto kupować fanów.

Czy warto kupować fanów?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jednak jeśli chcesz prowadzić realny biznes i czerpać z niego korzyści to zdecydowanie nie warto. Kupowanie fanów wiążę się z dużym ryzykiem i podwójnymi kosztami. Ponieważ fikcyjne konta nie są aktywne, pomimo że teoretycznie generują aktywność, jednak nie są aktywne dla algorytmów Facebooka. Systemy, w jakie został wyposażony Facebook doskonale wiedzą, czy dany użytkownik posiada Messengera, czy rozmawia ze znajomymi, jak również, o czym rozmawia. Na podstawie tylko tych zmiennych system jest w stanie określić czy ma do czynienia z fakem kontem, czy nie.

Kolejnym aspektem przemawiający przeciwko jest fakt, że fikcyjne grupy fanów na fanpage zmniejszają stosunek aktywnych do nieaktywnych. To z kolei przyczynia się do znacznego zmniejszenia zasięgów organicznych. Jeśli tworzysz posty, których nikt nie widzi przepalasz budżet na obsługę fanpage. Również z tego powodu budowanie odbiorców z fake fanów przyczynia się do zabijania prawdziwej grupy klientów, którą można wykorzystać do tworzenia reklam. Jest to bardzo skuteczne działanie, ale tylko w połączeniu z realnymi klientami Twojego biznesu. Fake fani nic od Ciebie nie kupią, więc targetowanie na niestandardową grupę odbiorców + lookalike nie przyniesie żadnego rezultatu. Z tego samego powodu budowanie jeszcze lepszej grupy odbiorców z osób zaangażowanych na fanpage jest również bez sensu.

Czy można oszukać Facebooka?

Każda osoba obecna na w Internecie, czy to w social media, czy gdziekolwiek indziej tworzy wokół siebie bańkę informacyjną. W rezultacie zostawia, nawet nieświadomie różne dane, które gromadzą ogromne “big data”. W ogólnym uproszczeniu wygląda to tak, że otaczamy się osobami o poglądach podobnych do naszych. Mogą być to znajomi, rodzina oraz w mniejszym stopniu współpracownikami. Z tego powodu, jeśli reagujemy na jakąś treść pozytywnie to istnieje duża szansa że nasi znajomi, których sami wybraliśmy, również zareagują na to pozytywnie. Jeśli wśród naszych znajomych są przypadkowi ludzie z łapanki, tak zwane fake konta lub boty, spowoduję to brak reakcji na udostępnione treści.

Osoby kupujące fanów próbują oszukać system, ale tak naprawdę oszukują samych siebie zaburzając wskaźniki swojego fanpage. Co z kolei skutkuję tak zwanym martwym fanpage.

Czy zapraszanie znajomych do polubienia fanpage to dobry pomysł?

Oczywiście, że nie. Jeśli Twoi znajomi nie są Twoimi klientami, nie kupili u Ciebie produktu lub nie skorzystali z płatnej usługi, pod żadnym pozorem nie rób tego. Dane behawioralne Twoich fanów i aktywnych użytkowników jako kohorta, na podstawie której targetuje się reklamy będą zaburzone o osoby niezwiązane z intencją zakupową Twoich produktów. Z tego powodu grupa będzie bezwartościowa. Jeśli zrobisz to z prawdzie zainteresowanymi fanami to będzie to dobra grupa osób na podstawie można znaleźć innych podobnych do nich i w ten sposób budować sprzedaż.

Czy zatem nie należy kupować fanów?

Najgorsze co można zrobić swojemu biznesowi to kupowanie fake fanów. Zatem należy kupować, ale tylko przez Managera Reklam FB. Oczywiste jest, że lajki nie sprzedają, ale mają znaczący wpływ na postrzeganie firmy lub produktu. Z tego powodu warto zadbać o swój fanpage, aby treści były odpowiednie i lajki się zgadzały.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *