Czy błąd 404 przekreśli Twoją stronę w Google?

Czy błąd 404 przekreśli Twoją stronę w Google?
Czy błąd 404 przekreśli Twoją stronę w Google?

Każdy, kto aktywnie korzysta z Internetu, z pewnością nieraz natrafił na błąd 404 – treści nie znaleziono. Jeszcze bardziej, nie ma w tym nic nadzwyczajnego, ponieważ strony pojawiają się i znikają z przeróżnych powodów każdego dnia. Google twierdzi, że błędy 404 są normalną częścią indeksowania sieci. W związku z tym mogą stanowić nawet 40% adresów URL witryn w Search Console.

W tym wpisie wyjaśnię, czy błąd 404 może przyczynić się do spadku widoczności witryny w wyszukiwarce internetowej. Jak reagować na komunikaty o błędzie 404 i czy można się przed nimi uchronić.

Czym jest błąd 404?

W dużym uproszczeniu błąd 404 pojawia się w momencie, kiedy użytkownik może skontaktować się z serwerem i wysłać żądanie wyświetlenia konkretnej witryny, jednak serwer nie znajduje żądanego pliku, żeby móc wyświetlić żądane przez użytkownika treści. Dzieje się tak w przypadku, jeśli dana strona istniała w przeszłości, jednak z jakichś powodów jest obecnie niedostępna.

Błąd 404 - nie ma takiej strony
Nie ma takiej strony

Według oficjalnego stanowiska Google komunikat o błędzie 404 nie ma wpływu na pozycjonowanie stron i nie jest karany. Natomiast stałe występowanie błędu 404 na stronie jest szkodliwe z punktu pozycjonowania oraz innych źródeł pozyskiwania użytkowników. Taka strona będzie charakteryzowała się wysokim współczynnikiem odrzuceń. W dużym uproszczeniu oznacza to, że użytkownicy, którzy na nią trafili, nie znaleźli pożądanych treści. Przykładowo, jeśli strona notowana jest wysoko w wynikach wyszukiwania i wyświetla błąd 404, to użytkownicy szybko będą ją opuszczali.

Stanowisko Google, a błąd 404

Podczas spotkania Google Search Central SEO z 25 lutego dowiedzieliśmy się, że nie można powstrzymać Google przed próbami indeksowania adresów URL, które już nie istnieją. Według Johna Muellera jest to nieunikniony proces. Google może próbować indeksować adresy URL wiele lat po ich usunięciu z witryny internetowej. Właściciele witryn nie mogą nic zrobić, aby temu zapobiec. Z wypowiedzi Johna wynika również, że jest to wręcz naturalny proces, jeśli witryna zawraca w pewnych przypadkach błąd 404.

Poniżej możesz obejrzeć całą wypowiedź Johna na poniższym filmie:

Jak reagować na komunikaty błędu 404?

Błąd 404 to nie koniec świata, wszystko zależy od planu na prowadzenie strony internetowej. Jeśli Twoja witryna działa w branży drobnych ogłoszeń, użytkownicy dodają treści, po czym treści są usuwane, ponieważ np. ogłoszenie wygasło, to nie musisz nic z tym robić. Jeśli jednak prowadzisz sklep internetowy gdzie występuje oferta z czasowo niedostępnym produktem lub blog gdzie została zmieniona architektura tagów, warto w takim przypadku zrobić przekierowania. Możesz użyć przekierowania stałego 301 lub jeśli jest to chwilowa niedostępność przekierowania 302. Mechanizm działania przekierowań jest bardzo przydatny wówczas jeśli nie chcemy tracić ruchu organicznego.

Podsumowanie

Google może zapamiętać adresy URL długo po ich usunięciu, następnie w każdej chwili może spróbować je ponownie zindeksować. Nie musisz się jednak martwić, gdy widzisz błąd 404 w Search Console w przypadku adresów URL, których i tak nie powinno tam być. Jeśli jednak uważasz, że jest to błąd (tak Google Search Console nie jest nieomylne) musisz szybko zareagować i sprawdzić stan faktyczny danej podstrony.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 + 5 =