Zamknij

Raport E-commerce w Polsce 2017 – Sprzedaż online

Jak wygląda sprzedaż online w Polsce?

Wartość naszego rodzimego rynku e-commerce szacuje się nawet na 40 mld zł. Z najnowszych raportów wynika, że już 54 procent Polaków kupowało w sieci. Jest to o 4 oczka więcej niż rok temu. Co więcej, liczba polskich internautów kupujących w internecie systematycznie rośnie od kilku lat.

Stale rosnąca popularność zakupów online przekłada się na inwestycje kolejnych dużych graczy w tym segmencie. Warto też pochylić się nad drugą połowę badanych (46%), to osoby, które cały czas nie dokonały zakupów przez internet. Doskonale pokazuje to, jak duży jeszcze potencjał drzemie w tej branży.

Kupujący

Obecnie z 38,5 mln populacji naszego kraju, 26,5 mln korzysta z internetu. Nieco ponad połowa, czyli 54% dokonała już zakupów online, 53% internautów kupuje w polskich sklepach, a 16% w zagranicznych. Osoby dokonujące zakupów online są bardzo świadome oferty dostępnej w Internecie. Mają również bardzo dobrą opinię o robieniu zakupów przez internet. Zakupy online postrzegają jako nieskomplikowane i wygodne, ale także tańsze i zajmujące mniej czasu. Nadal komputer przenośny jest wykorzystywany jako najpopularniejsze urządzenie w procesie zakupów online.

Kobiety w porównaniu do mężczyzn, charakteryzują się większą otwartością i zainteresowaniem zakupami. W całej grupie kupujących online wyróżnione zostały dwie kategorie – odzież, dodatki, akcesoria oraz książki, płyty i filmy. 70% badanych wskazuje właśnie te produkty jako zakupione w przeszłości przez Internet.

Kupujący w Polsce
Kupujący w Polsce

Płatności i dostawa

Internauci zapytani o formy płatności, które najbardziej zachęcają ich do zakupów w danym sklepie, zdecydowanie i w większości (62% kupujących) wybierają możliwość szybkiego przelewu przez serwis płatności. Taką formę zapłaty za zakupy szczególnie wybierają osoby w przedziale wiekowym 25–34 lata oraz z wyższym wykształceniem. Serwisem płatności, z którego kupujący najchętniej korzystają, jest PayU. Wskazany jest bowiem aż przez 65% spośród osób robiących zakupy online które korzystają z szybkiego przelewu przez serwis płatności.

Elementami, które mogłyby zachęcić do częstszego kupowania online, są przede wszystkim niższe koszty dostawy (62%) oraz niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych (58%). Niższe koszty dostawy są o wiele bardziej istotne dla kobiet niż dla mężczyzn, a jednocześnie mniej istotne dla osób najstarszych po 50 roku życia.

Trudności

Problemami, na które najczęściej skarżą się kupujący online, są długie oczekiwanie na dostawę, wysokie koszty dostawy oraz natrętne reklamy produktów, już wcześniej obejrzanych przez kupujących. To elementy wskazywane najczęściej przez wszystkich kupujących, ale jednocześnie widocznie mniej problematyczne dla osób najstarszych, które o wiele rzadziej wskazują na jakiekolwiek problemy podczas procesu zakupowego. Trzy najważniejsze elementy wpływające na decyzje internautów o wyborze konkretnego miejsca, gdzie dokonują zakupu online to atrakcyjna cena produktu, niskie koszty dostawy oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących. Atrakcyjną cenę produktu jako najważniejszy element przy wyborze wskazało 47% kupujących.

Opinie o danym sklepie internetowym są aż dla połowy kupujących najważniejszym źródłem wiarygodności sklepu. To pokazuje, jak ważnym elementem jest „marketing szeptany” i informacje przekazywane sobie bezpośrednio przez użytkowników. Największą wagę do takich opinii przywiązują osoby w wieku 35–49 lat.

Niekupujący

Myślę, że to bardzo ważna grupa, w której ulokowany jest ogromny potencjał. Nieustannie czeka na uwolnienie i przekonanie do zakupów online. Prawie połowa ogółu badanych (46%) to osoby, które cały czas nie dokonują zakupów online. Dla 52% niekupujących głównym powodem takiego zachowania jest kontakt fizyczny z produktem przed jego zakupem. Bardzo często też wymieniają oni brak ochoty na oczekiwanie na produkt, przyzwyczajenie do tradycyjnych zakupów oraz obawy o bezpieczeństwo transakcji online.

Niekupujący w Polsce
Niekupujący w Polsce

Rozpoznawalność Marek

Niekwestionowanym liderem w branży e-commerce pozostaje nadal marka Allegro. Aż 71% pytanych o nazwy serwisów związanych z zakupami w Internecie, wymienia właśnie ten serwis na pierwszy miejscu. Kolejną marką wymienianą przez badanych jest Olx, wskazuje ją 32% ankietowanych. Marka Zalando jest istotnie lepiej rozpoznawana przez kobiety, oraz osoby z wyższym wykształceniem oceniające sytuację swojego gospodarstwa domowego jako dobrą.

Najlepiej rozpoznawalną marką spośród zagranicznych liderów e-commerce, jest zdecydowanie serwis Aliexpress. Rozpoznawany spontanicznie przez 26% spośród tych, którzy dokonali zakupów na serwisach zagranicznych w ciągu ostatnich 6 miesięcy.

Rozpoznawalność marek w Polsce
Rozpoznawalność marek w Polsce

Podsumowanie

Pełny raport, ponad 200 stron możesz pobrać ze strony Gemiusa. Myślę, że to obowiązkowa lektura, nie tylko dla osób „siedzących w branży” ale również dla właścicieli sklepów internetowych. Znajdziesz w nim wiele istotnych danych dotyczących zwyczajów, zachowań oraz problemów internautów, które napotykają podczas zakupów online. Lektura na pewno pozwoli Ci wyeliminować przynajmniej część problemów we własnych serwisach i tym samym zwiększyć sprzedaż.

svg7 min czytania

Napisz swoje uwagi

pl_PLPolish
pl_PLPolish