Zamknij

Jak zaprojektować skuteczny formularz kontaktowy?

Formularz kontaktowy to jeden z kluczowych elementów zawartości strony. Obecnie ciężko znaleźć stronę, która go nie posiada, zwłaszcza w branży B2B. Formularz jest jednym z punktów styku z klientem. Zarazem najprostszym sposobem na podniesienie konwersji. Z mojego doświadczenia wynika, że niestety jest jednym z najbardziej zaniedbanych punktów stron internetowych firm w momencie rozpoczęcia współpracy. Bardzo wiele osób pomija ten element, dodając go na stronę dosłownie przypadkiem, nie zaważając, że właśnie przechodzą klienci, których potencjału nie wykorzystuje nietrafiony formularz kontaktowy. Zatem jak powinien wyglądać wzorowy formularz? Postaram się wyjaśnić krok po kroku proces tworzenia modelowego formularza, który pomoże Ci zwiększyć konwersję na stronie.

Ilość pól ma znaczenie

Przeglądając różne formularze, czasami dochodzę do wniosku, że ich autorzy przeprowadzają skomplikowaną ankietę. Na którą zdecydowanie nie mam ochoty. Zresztą jak wynika ze statystyk, klienci również nie mają zwyczaju podawania zbyt wielu danych, które są wręcz zbędne przy pierwszym kontakcie. Bardzo często nie uzasadnionym przypadkiem jest prośba o podanie nazwiska, stanowiska, czy chociażby informacji skąd dana osoba dowiedziała się o usługach. Czy aby na pewno za każdym razem potrzebujesz tych wszystkich informacji od osoby, z którą będziesz się kontaktować? W bardzo wielu przypadkach takie dane są totalnie zbędne. Kluczowe informacje, na których należy się skupić z punktu widzenia kontaktu z potencjalnym klientem to służbowy adres mailowy i numer telefonu. To wszystko, naprawdę nic więcej nie jest potrzebne. Oczywiście te pola muszą być obowiązkowe.

Dlaczego warto zapytać o telefon i maila jednocześnie?

Dla bezpieczeństwa, jeśli ktoś zrobił literówkę w mailu, prawdopodobieństwo zrobienia jej w numerze telefonu jest o wiele mniejsze. W ten sposób minimalizujemy ryzyko utracenia leada przez tak zwany czeski błąd.

Wymagane pola

Ciężko sobie wyobrazić formularz kontaktowy ze swobodną możliwością wypełnienia pól. Formularz jak sam nazwa wskazuję, służy przekazaniu informacji, posiada jasno określony cel. Dlatego tak ważne jest, aby potencjalny klient wypełnił wszystkie (nie)zbędne pola. Nie warto jednak zaznaczać z góry, które pola są obowiązkowe, tylko wtedy kiedy będzie chciał kliknąć button wysyłający. Klient, który już raz wypełnił formularz, konsekwentnie zrobi to ponownie. Nawet jeśli będzie musiał uzupełnić formularz o konkretne kolejne pola. W przypadku źle wypełnionego formularza taki zabieg da odwrotny efekt. Dlatego tak ważna jest walidacja formularza kontaktowego bez przeładowania strony. Warto też zapewnić możliwość sprawdzania poprawności wpisanego maila, pozwoli to uniknąć literówek w adresie.

Trzy zgody na zgodę

Dużym problemem większości formularzy kontaktowych jest zazwyczaj kwestia zgód na przetwarzanie danych osobowych. Bardzo często są lekceważone i nie pojawiają się wcale lub są podawane tylko częściowo, mimo wymogu prawnego nakazującego jasną politykę przetwarzania przekazywanych danych (RODO). Dlatego za każdym razem warto skonsultować z prawnikiem ilość oraz treść zgód podawanych w formularzu.

Formularz kontaktowy jest Twoim CTA

Jednym z najważniejszych punktów formularza jest odpowiednie Call to action, czyli wezwanie do działania. Musi być krótkie i konkretne, jednocześnie informując klienta o tym, co stanie się po wysłaniu formularza. W zależności od branży i oferowanych usług wezwanie do działania będzie się różniło treścią. Najlepiej jest przetestować konkretne komunikaty i wybrać ten o najwyższym współczynniku konwersji.

Nieszczęsna CAPTCHA

Jednym z najbardziej znienawidzonych sekcji formularzy jest… CAPTCHA. Uzupełnianie pola literami lub liczbami z obrazka może okazać się bardzo frustrujące. Taka bariera często jest nie do przejścia nie tylko przez boty, ale również przez Twoich potencjalnych klientów. Nieodpowiednia captcha może znacząco obniżać konwersję tym samym jakość Twojej strony. Jednym ze sprawdzonych i mało inwazyjnych form sprawdzania ruchu jest reCAPTCHA od Google. Działa automatycznie i w tle. Możesz również zastosować mechanizmy weryfikujące po stronie serwera, korzystając z tak zwanych białych list zawartych np. w Akismet jako wtyczka do WordPress.

Możliwość wyboru

Czasem specyfika branży wymaga tego, by trochę zmienić podstawową budowę i rozbudować bardziej formularz kontaktowy potrzebny dla Twojej firmy sposób. Jeśli jakieś informacje dla Ciebie są bardzo ważne, a na pierwszego calla z potencjalnym klientem może okazać się cenną informacją, z jakiej jest branży, to warto dodać taką opcję. Dlaczego opcję? Pod żadnym pozorem nie każ wpisywać klientom samodzielnie takich informacji. Otrzymasz pięćdziesiąt różnych wyników skierowanych na tą samą wartość końcową. Najlepiej jest rozwiązać to za pomocą menu opcji wyboru. Otrzymasz konkretną odpowiedź. Po drugie w każdym kontakcie klienta z Twoją firmą odpowiedź na pytanie będzie ujednolicona, co daje możliwość podpięcia formularza pod różne systemy CRM. Po trzecie Będziesz wiedział, o co zahaczyć na rozmowie.

Analityka

Niestety w przypadku formularzy praktycznie zawsze pomijana jest analityka. Tak, formularz kontaktowy też należy mierzyć! Nie mierzenie konwersji to poważny błąd. Pozbawiasz się wiedzy jaką daje możliwość sprawdzania wyników skuteczności, tym samym możliwości poprawy. Dlatego tak ważnym jest ustawienie celu w Google Analytics na konwersję, niezależnie od tego, czy skorzystasz tu z thank you page, czy ze zliczania wydarzeń na stronie. Komfort wiedzy, jaki daje analityka, możliwość analizy, i poprawy jest bezcenny, gdyż każda strona zachowuję inne parametry.

Podsumowanie

Formularz kontaktowy jest jednym z najważniejszych punktów na stronie. Mnogość opcji i możliwości może przyprawić o zawrót głowy. Jednak to właśnie on bardzo często jest wystawiony na pierwszy front. Dzięki formularzowi dowiesz się jak skuteczna jest Twoja strona internetowa. Dlatego warto zadbać, aby jeden z pierwszych punktów styku z klientem był jak najlepszy. Dobre wrażenie można zrobić tylko raz!

svg8 min czytania

Napisz swoje uwagi

pl_PLPolish
pl_PLPolish