Jak dodać atrybut nofollow do linków wychodzących w WordPress

Jak dodać atrybut nofollow do linków wychodzących w WordPress

Istnieje wiele narzędzi i metod, dzięki którym możesz dodać atrybut nofollow do linków wychodzących z witryny. Śmiało mogę powiedzieć, iż nie ma lepszych i gorszych metod. Każda metoda będzie skuteczna, jeśli spełnia swoje zdanie. Niezależnie czy dodasz nofollow ręcznie do każdego linku, czy za pomocą wtyczki, czy napiszesz kod. Ważne, aby metoda zadziałała i nie obciążała zbytnio Twojej strony.

Dodanie atrybutu nofollow ręcznie

Pierwszą i zarazem najpopularniejszą metodą jest dodanie atrybutu ręcznie. Taki atrybut dodasz za pomocą edytora html dostępnego przy edycji wpisu. Metoda sprawdzi się w sytuacji, jeśli planujesz zmodyfikować od kilku do kilkunastu linków. W przypadku większych ilości będzie to całkowicie czasowo nieopłacalne i lepiej skorzystać ze wtyczki lub napisać kod samemu. Jeśli nie posiadasz wiedzy na temat konstrukcji kodu lub nie znasz na tyle dobrze WordPressa pozostają ci któreś z tych dwóch metod. Atrybut nofollow dodasz dopisując formułkę rel=”nofollow” za cudzysłowem zamykającym adres linku.

<a href="https://mateuszturek.pl" rel="nofollow">Link</a>

Dodanie atrybutu nofollow automatycznie za pomocą wtyczki

Drugą i zarazem najprostszą metodą jest dodanie atrybutu nofollow za pomocą wtyczki. Gdzie cała magia pracy z systemem WordPress dzieje się automatycznie poza naszą świadomością. Cała praca sprowadza się do wpisania w wyszukiwarce repozytorium WordPressa słowa nofollow. Instalujesz wtyczkę i gotowe! Metoda, choć bardzo prosta to ma również swoje minusy. Jednym z nich jest obnażenie systemu CMS dodatkową wtyczką, która dodaje bardzo dużo zbędnego kodu. Co z kolei powoduje wolniejsze wczytywanie strony. Wolniejsze wczytywanie to niższy wynik w PageSpeed. Słabszy wynik równa się niższej pozycji w wyszukiwarce. Stąd też nie jestem zwolennikiem instalowania nieskończonej liczby dodatków. Szerzej pisałem o tym we wpisie Optymalizacja WordPress, jak zoptymalizować stronę?

Dodanie atrybutu nofollow automatycznie za pomocą krótkiego kodu

Rozwiązaniem trzecim, nieco bardziej zaawansowanym, ale bardzo skuteczne jest dodanie poniższych kilkunastu linijek kodu do pliku functions.php. Plik znajdziesz w folderze z motywem. Przestrzegam jednak przed modyfikowanie oryginalnego pliku. Pracuj zawsze albo na kopii, albo na motywie potomnym. Unikniesz dzięki temu niepotrzebnego stresu związanego z awarią strony. Poniższy kod wklej w dowolnym miejscu pliku functions.php. Pamiętaj, aby nie naruszyć struktury innych funkcji! Od tej chwili atrybut nofollow zostanie dodany automatycznie do wszystkich linków wychodzących z twojej strony.

add_filter('the_content', 'my_nofollow');
add_filter('the_excerpt', 'my_nofollow');
 
function my_nofollow($content) {
    return preg_replace_callback('/<a[^>]+/', 'my_nofollow_callback', $content);
}
 
function my_nofollow_callback($matches) {
    $link = $matches[0];
    $site_link = get_bloginfo('url');
 
    if (strpos($link, 'rel') === false) {
        $link = preg_replace("%(href=\S(?!$site_link))%i", 'rel="nofollow" $1', $link);
    } elseif (preg_match("%href=\S(?!$site_link)%i", $link)) {
        $link = preg_replace('/rel=\S(?!nofollow)\S*/i', 'rel="nofollow"', $link);
    }
    return $link;
}

Podsumowanie

Atrybut nofollow możesz dodać na kilka różnych sposobów. Pamiętaj jednak, aby wybrać dla siebie ten najbardziej odpowiedni. Jeśli sposób spełnia założone oczekiwania, to znaczy, że działa, a wynik jest pozytywny.

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *