Zamknij

Narzędzia ułatwiające prowadzenie dochodowego e-commerce

Prowadzenie dochodowego e-commerce to niezwykle trudne zadanie, wymagające od właścicieli ogromnej ilości wiedzy, czasu i poświęcenia. Chcąc nieco ułatwić drogę, do osiągnięcia większych dochodów zebrałem narzędzia z sekcji „must have”, które znacznie przyspieszą, ułatwią i zoptymalizują Twój sklep internetowy.

Spis treści

  1. Google Analytics
  2. HotJar
  3. Mailchimp
  4. Landingi
  5. Wigzo
  6. Smartsupp
  7. SentiOne
  8. Freshdesk
  9. Google Optimize
  10. NapoleonCat
  11. Podsumowanie

1. Google Analytics

Google Analytics powinno być Twoim pierwszym narzędziem analitycznym, jakie podepniesz do swojego sklepu. Jest darmowe i dobrze monitoruje ruch na stronie. Dzięki Analytics możesz łatwo sprawdzić ilość wejść, skąd pochodzą użytkownicy, czego szukają, w jaki sposób przeglądają podstrony i jak dużo na nich spędzają czasu. Odpowiednio skonfigurowane narzędzie pokazuje również realizację celów, które ma spełniać Twój e-commerce.

Dla kogo?

Narzędzie umożliwia śledzenie i analizę danych stron i aplikacji. Dlatego tak jak już wspomniałem niezbędne jest dla właścicieli i menadżerów sklepów internetowych, którym zależy dokładnym mierzeniu ruchu. Przydaje się również w działaniach marketingowych przeprowadzanych na stronach, które nie mają charakteru stricte sprzedażowego.

Jak działa?

Pierwszy krok to instalacja Google Analytics poprzez umieszczenie jego skryptu w kodzie strony lub za pomocą GTM’a. Następnie musisz skonfigurować widok danych. Kiedy użytkownik wchodzi na stronę, to do serwera wewnętrznego zostaje wysłane jej wywołanie, po czym jest wykonywany skrypt kodu śledzącego. Jednocześnie czytane są i nadpisywane cookies, które trafiają do serwera Google. Tam informacje są zbierane i odpowiednio przetwarzane na wykresy i tabele – możesz je przeglądać na platformie GA.

Najważniejsze funkcje

Jeśli zależy Ci na tym, aby sprzedaż online była jak największa, masz możliwość sprawdzenia ścieżki sprzedażowej i zoptymalizowania jej. Dzięki czemu dowiesz się nieco o swoich użytkownikach. Sprawdzisz, kto korzysta i w jaki sposób się zachowuje, a także kto porzuca proces zakupowy i na jakim etapie. To najprostszy sposób identyfikacji podstawowych problemów związanych z niskim współczynnikiem konwersji.

2. HotJar

Hotjar to świetne narzędzie pomagające w analizie zachowań użytkowników na stronie. Nie bez powodu umieściłem go na drugim miejscu, zaraz po Google Analytics. Również jak GA należy do grupy „must have”.

Dla kogo?

Zdecydowanie docenisz jego zalety. Dzięki Hotjar sprawdzisz, jak klienci poruszają się na stronie – czy wszystko jest zaprojektowane dobrze, czy może jakieś elementy sprawiają problemy i należałoby, by je poprawić. Umiejętne wykorzystywanie tego kompleksowego narzędzia pozwala ulepszyć działanie sklepu, a tym samym zwiększyć sprzedaż online. Z funkcjonalności Hotjar ucieszą się również marketerzy i UX designerzy pracujący nad optymalizacją stron internetowych.

Jak działa?

Wystarczy zalogować się na stronie narzędzia i uruchomić nowy projekt. Wygenerowany odpowiedni fragment kodu należy wstawić w sekcji head strony i gotowe! Możesz już śledzić informacje związane z ruchem i mieć dostęp do raportów.

Najważniejsze funkcje

Podstawową funkcją jest heatmapa pokazująca częstotliwość klikania w obrębie danej witryny, a także scrolle strony i przesunięcia kursora myszy bądź dotknięcia w ekran w urządzeniach mobilnych. HotJar nagrywa aktywność użytkowników i pozwala analizować ścieżki zakupowe – czy prowadzą do konwersji. To niesamowicie przydatne narzędzie w projektowaniu lejka zakupowego. Dodatkowo możesz sprawdzić zachowania osób korzystających z ankiet i formularzy.

3. Mailchimp

Mailchimp jest jednym z wielu narzędzi do wysyłania mailingu czy newslettera. Dzięki niemu możesz łatwo zbudować dużą bazę odbiorców. W darmowej wersji pozwala na wysyłkę nawet do 2000 odbiorców.

Dla kogo?

Narzędzie Mailchimp zostało stworzone do prowadzenia skutecznych kampanii mailingowych. Okazuje się doskonałą odpowiedzią na zapotrzebowanie dla startupów oraz branży e-commarce. Pozwala w łatwy sposób na interakcję zarówno z potencjalnymi, jak i obecnymi klientami. Podstawowym celem zastosowania funkcji Mailchimp jest stałe rozwijanie świadomości marki, ale również stopniowego budowania zaufania i lojalności wśród odbiorców. Efektem dobrze przeprowadzonej kampanii mailingowej za pomocą Mailchimp może być wyższa sprzedaż online.

Jak działa?

Korzystanie z narzędzia jest dostępne po zarejestrowaniu na stronie Mailchimp. Znajdziesz tam przejrzysty i przyjazny kreator graficzny do tworzenia wiadomości i zarządzania listami mailingowymi. Możesz również zastosować gotowe szablony, a każdy utworzony projekt zapisać. Oferuję też bardzo łatwe importowanie bazy maili.

Najważniejsze funkcje

Przede wszystkim zwraca na siebie uwagę elastyczność projektowania związana z możliwością dopasowania designu do konkretnych potrzeb, urządzeń oraz programów pocztowych, na których ma zostać wyświetlony mail. Z pewnością przyda się zaawansowana analityka, pokazująca efektywność kampanii jak liczbę kliknięć i konwersji. Mailchimp możesz łatwo integrować z social mediami, a maile personalizować do konkretnych grup odbiorców.

4. Landingi

Landingi to narzędzie bardzo przydatne w prowadzeniu efektywnego i dochodowego biznesu online. Posłuży Ci do tworzenia oraz optymalizowania stron satelickich skupiających się na pozyskiwaniu ruchu do sklepu.. Całość “projektowania” możesz zrobić samodzielnie, bez pomocy programisty! Wystarczy, że “wyklikasz” swój szablon i gotowe.

Dla kogo?

Z funkcjonalności platformy Landingi mogą skorzystać wszyscy, którym zależy na realizacji celów biznesowych poprzez promowanie określonych treści. Nadaje się dla freelancerów, agencji reklamowych, a także mniejszych i większych firm, szczególnie branży e-commerce. Dobrze spersonalizowane strony docelowe pomagają pozyskiwać nowych klientów i poprawiać konwersję, a tym samym zwiększyć sprzedaż online.

Jak działa?

Narzędzie jest intuicyjne w obsłudze i dostępne w polskiej wersji językowej. Możesz go bezpłatnie testować przez 14 dni. Wystarczy, że założysz konto, a od razu otrzymasz dostęp pełnych możliwości. Samouczek Landingi przeprowadzi Cię krok po kroku w projektowaniu i importowaniu responsywnych landing pages, a także popupów. W razie problemów dostępny jest sprawny support online, który bez wahania pomoże rozwiązać Twój problem.

Najważniejsze funkcje

Pracę ułatwiają gotowe, darmowe szablony stron docelowych do dowolnej modyfikacji, ale można je też tworzyć od postaw. Narzędzie udostępnia wiele ikon, zdjęć i fontów, a każdy wybrany element łatwo umieścić w szablonie poprzez jego przeciągnięcie. Istnieje opcja wklejenia linku do filmu. Publikacja następuje za pomocą jednego kliknięcia. Dostępna jest funkcja testów A/B oraz dokładna analiza i optymalizacja landing pages dzięki łatwej integracji z innymi narzędziami np. Google Analytics lub własnymi skryptami.

5. Wigzo

Wigzo jest darmowym narzędziem pomagającym w automatyzacji marketingu. Dzięki niemu usprawnisz wszelkie procesy reklamowe oraz sprzedażowe. Co z kolei będzie miało bezpośrednie przełożenie na realne zyski i większą sprzedaż.

Dla kogo?

Z zalet tego narzędzia korzystają wszyscy, którym zależy na wyjątkowo dokładnie przeprowadzonych kampaniach reklamowych oraz ścisłym targetowaniu danej kreacji do konkretnej grupy odbiorców. Wigzo ułatwia działania e-commerce poprzez możliwość docierania do potencjalnych użytkowników, stwarzając unikalne szanse na generowanie leadów sprzedażowych. Jest zatem nieodzowne w efektywnym zarządzaniu biznesami internetowymi, a zwłaszcza sklepami internetowymi.

Jak działa?

Wigzo jest dostępne po zarejestrowaniu i zalogowaniu się na stronie. Pracę ułatwi Ci wygodny pulpit nawigacyjny, zawierający widok sklepu internetowego w czasie rzeczywistym. Dzięki temu od razu zobaczysz, jak sprawdzają się kluczowe wskaźniki w określonym przedziale czasowym. Istnieje też opcja porównania historycznego. Narzędzie pozwala gromadzić dane o użytkownikach ze wszystkim dostępnych źródeł oraz tworzyć kompleksowe bazy danych.

Najważniejsze funkcje

W ramach jednej platformy Wigzo możesz śledzić zachowania użytkowników na stronie sklepu, a procesy marketingowe w pełni zautomatyzować dzięki 360-stopniowemu profilowaniu userów. Jednocześnie narzędzie pozwala na komunikowanie się z nimi poprzez spersonalizowane powiadomienia oraz e-maile, które są tworzone na podstawie zebranych danych. Efektem działań z zakresu automatyzacji marketingu jest osiągnięcie wyższego zwrotu z inwestycji.

6. Smartsupp

Smartsupp to nieskomplikowane w obsłudze i bardzo stabilne w działaniu narzędzie typu live chat. Posiadanie chatu nie tylko może służyć obsłudze klienta, ale również może posłużyć jako dodatkowy kanał sprzedaży, który będzie generował całkiem fajny dochód.

Dla kogo?

Funkcjonalność narzędzia Smartsupp doceniają wszyscy, którzy prowadzą sprzedaż online. Uświadomienie potencjalnym i obecnym klientom gotowości do udzielenia natychmiastowej pomocy pozwala budować dobre relacji oparte na zaufaniu. Tak jak wspomniałem już wcześniej, możesz również prowadzić efektywną sprzedaż i za pomocą kodów rabatowych mierzyć jej skuteczność.

Jak działa?

Dostępna w języku polskim strona smartsupp.com wymaga jedynie utworzenia konta. Wiele przydatnych funkcji jest w wersji darmowej. Jednak opcje płatne nie stanowią dużego wydatku, zwłaszcza gdy weźmiesz pod uwagę zaawansowane funkcje analityczne, dzięki którym pozyskasz określone schematy działania klientów sklepu. To znacznie poszerzy perspektywy rozwoju Twojego biznesu.

Najważniejsze funkcje

Podstawowym zadaniem narzędzia Smartsupp jest możliwość komunikacji z klientem w czasie rzeczywistym. Służy temu odpowiednio dużo i czytelne okienko czatu. Dodatkowym ułatwieniem okazuje się formularz offline wewnątrz konwersacji bez konieczności jej przerywania. Przydatną funkcją są spersonalizowane wiadomości automatyczne, a także opcja nagrania każdego ruchu userów. Smartsupp pozwala też na integrację z narzędziami analitycznymi np. Google Analytics, co pomaga jeszcze bardziej zwiększyć skuteczność działań marketingowych.

7. SentiOne

SentiOne jest niezwykle przydatnym narzędziem umożliwiającym monitoring opinii użytkowników na temat konkretnej firmy, marki lub produktu, a także zarządzaniem komunikacją z klientami. Dane są zbierane z wszystkich stron internetowych, także z social mediów, serwisów wideo, porównywarek czy forów.

Dla kogo?

Z zalet tego narzędzia korzystają nie tylko znane koncerny czy największe agencje interaktywne. Nie muszę chyba tłumaczyć, że SentiOne sprawdzi się również przypadku sklepów, ponieważ pozwala na szybkie sprawdzenie, jak dana firma jest postrzegana na tle swojej konkurencji. Dodatkowym jego atutem jest możliwość zrewidowania efektów prowadzonych kampanii SEM i SEO, co w wielu przypadkach zapobiega pojawieniu się poważnych kryzysów. Nietrudno się domyślić, że SentiOne jest jednym z niezbędnych narzędzi sklepu internetowego.

Jak działa?

Wszystkie funkcje narzędzia są dostępne po założeniu konta i zalogowaniu się na stronie. SentiOne konfiguruje indywidualne konto na podstawie poznanych potrzeb, wtedy też masz możliwość darmowego przetestowania narzędzia, aby poznać jego opcje, a następnie zdecydować się na optymalne rozwiązanie.

Najważniejsze funkcje

Każdy pakiet proponowany przez SentiOne zawiera dostęp do danych w czasie rzeczywistym, automatyczne raportowanie, alerty krytyczne czy dokładną analizę profilu użytkowników wystawiających wzmianki. W wersjach zaawansowanych dostępne jest również tagowanie wyników oraz sprawdzenie liderów opinii. W najdroższym pakiecie możesz liczyć nawet na wsparcie indywidualnego opiekuna, eksport danych czy badanie zasięgu. Wszystko to pozwala na podsumowanie działań, także na tle konkurencji. Jednocześnie umożliwia śledzenie trendów oraz wsparcie sprzedaży online.

8. Freshdesk

Freshdesk jest narzędziem ułatwiającym obsługę klientów. Pozwala zintegrować w jednym systemie helpdesk i wszystkie kanały komunikacji. Jest łatwy w obsłudze i oferuje szeroki zakres dostępnych funkcji.

Dla kogo?

Narzędzie bez problemu można dopasować do potrzeb i wymagań każdej firmy, chociaż najbardziej z jego praktycznych funkcji ucieszą się menedżerowie i właściciele sklepów. Dzięki szybkiej reakcji na zapytania oraz zgłoszenia użytkowników wzrasta poziom zaufania do firmy, co często prowadzi do osiągnięcia konkretnego celu – może to być większa sprzedaż online albo inny typ zrealizowanej konwersji.

Jak działa?

Z możliwości Freshdesk oczywiście jak w większości tego typu rozwiązań skorzystasz po zarejestrowaniu się na polskojęzycznej stronie. Nie ma konieczności natychmiastowego zakupu konkretnego pakietu, ponieważ dostępna jest bezpłatna 21-dniowa wersja testowa. To dobry sposób na poznanie i porównanie wszelkich funkcji oferowanych przez Freshdesk. Narzędzie zapewnia całodobowe wsparcie techniczne.

Najważniejsze funkcje

Sklepy internetowe wymagają codziennej obsługi dużej ilości zgłoszeń od klientów, i to z różnych kanałów. Freshdesk pozwala zebrać w jeden system wszystkie wiadomości z chatu, e-maila, social mediów, formularzy oraz nawet zgłoszenia telefoniczne. Następnie są one zamieniane na wygodne w realizacji tickety – możesz nadać im kategorię, a także oznaczać priorytety zgłoszenia oraz terminy odpowiedzi. Ciekawą funkcją jest również opcja przypisywania ticketów poszczególnym osobom w zespole. Dzięki temu łatwo sprawdzisz, kto zajmuje się konkretnym zgłoszeniem oraz jaki jest jego status.

9. Google Optimize

Google Optimize jest darmowym narzędziem pomagającym w optymalizacji stron i sklepów internetowych pod kątem user experience. Możesz je integrować z innymi przydatnymi propozycjami Google, a największą zaletą jest możliwość integracji z Google Analytics.

Dla kogo?

Z funkcjonalności narzędzia z chęcią korzystają webdeveloperzy oraz właściciele różnego rodzaju witryn. W przypadku sklepów wręcz niezbędne jest testowanie nowych wariantów podstron. Bardzo często za słabą konwersję są odpowiedzialne drobne mankamenty, które nakładają się na siebie, tworząc barierę nie do przejścia do użytkownika. Google Optimize zmienić dowolny element strony bez kodowania, następnie możesz sprawdzić, która wersja przynosi najwięcej korzyści i prowadzi do konwersji. Tego typu testy są zatem nieodzowne przy prowadzeniu sklepu, ponieważ dobrze dobrane detale skutecznie podnoszą sprzedaż.

Jak działa?

Wystarczy, że zalogujesz się, z którego maila wykorzystujesz do logowania do konta Analytics, następnie podepniesz do strony wygenerowany kod i gotowe. W wygodnym korzystaniu z funkcji Google Optimize pomaga przejrzysty i prosty interfejs, który zawiera panel wyboru wersji strony zależnie od urządzenia oraz panel edycji elementów z gotowymi narzędziami. Dlatego wprowadzenie zmian jest bezproblemowe – wystarczy, że zaznaczysz dany element i wybierzesz odpowiednie atrybuty z listy.

Najważniejsze funkcje

Narzędzie Google Optimize umożliwia przeprowadzenie 3 rodzajów testów. Oprócz testów A/B dotyczących jednej zmiany na stronie dostępne są testy wielowymiarowe dla wielu zmian. W obu przypadkach można wykorzystać więcej niż dwa warianty strony. Trzecim typem jest test przekierowania, czyli stron z różnymi adresami URL.

10. NapoleonCat

NapoleonCat jest skutecznym w pełni zautomatyzowanym narzędziem do obsługi klienta i marketingu w social mediach. To rozwiązanie skraca czas reakcji na pytania zadane przez użytkowników, a tym samym pozwala utrzymać klientów i zwiększyć sprzedaż.

Dla kogo?

NapoleonCat sprawdzi się wszędzie tam, gdzie potrzebujesz narzędzia do zarządzania mediami społecznościowymi. Dzięki temu z poziomu jednej skrzynki odbiorczej możesz obsługiwać wszelkie interakcje z Facebooka, Twittera, YouTube’ a, Instagrama czy LinkedIn. Bez wątpienia przyda się również do optymalizacji lejków sprzedażowych.

Jak działa?

Jak w przypadku wielu innych narzędzi, tak korzystanie z funkcji NapoleonCat jest możliwe po zarejestrowaniu i zalogowaniu na stronie. Przez 14 dni możesz testować dowolnie produkt, później możesz wybrać z jeden z proponowanych pakietów, dopasowany do Twoich potrzeb.

Najważniejsze funkcje

Narzędzie pomaga w kreowaniu odpowiedniej strategii w social mediach na podstawie zgromadzonych z nich danych oraz analizy konkurencji. Dzięki temu łatwo dopasujesz typ treści czy optymalny czas na publikację postów, łatwo zwiększysz efektywność działań. NapoleonCat przydaje się również w obsłudze klienta w SM, proponując system automatycznych odpowiedzi oraz zarządzanie kontami z jednego miejsca. Automatyzacja dotyczy też raportowania oraz publikacji postów.

Podsumowanie

Zaproponowane narzędzia bez wątpienia ułatwią Twoją codzienną pracę. Stanowią bowiem wsparcie w obsłudze klientów, skutecznym pozyskiwaniu zapytań czy marketingu w mediach społecznościowych. Pomogą w działaniach analitycznych, optymalizacji stron docelowych. Pozwolą na testy pod kątem user experience i poprowadzą do automatyzacji marketingu. Jednak przede wszystkim, co jest kluczowym celem tego e-booka, zwiększą efektywność Twojej pracy. Optymalizacja zasobów czasowych przyczyni się bezpośrednio do zwiększenia sprzedaży, podnosząc jakości obsługi i utrwalając Twoją pozycję jako lidera w branży.

svg23 min czytania

Napisz swoje uwagi

pl_PLPolish
pl_PLPolish