Ile kosztuje prowadzenie fanpage?

Ile kosztuje prowadzenie fanpage?

Prowadzenie fanpage wymaga systematyczności, dokładnie przemyślanej formy i dopasowania do specyfiki social mediów. W praktyce często wygląda tak, że tym zadaniem zajmuje się osoba, która nie tylko ma stosunkowo niewielką wiedzę na ten temat, ale również niezbyt dużo czasu, aby podejść do tego z należytym zaangażowaniem. Efekty takich działań często bywają mizerne.

Social media kuszą i coraz więcej firm nie wyobraża sobie, aby nie mieć fanpage’a. Problem w tym, że nie wystarczy mieć, ale trzeba jeszcze ten fanpage pomysłowo moderować. Wbrew pozorom, nie jest to takie proste, a na pewno nie powinno sprowadzać się do rzadkiego umieszczania postów i to jeszcze niekoniecznie odpowiednich dla danej firmy. Dlatego dobrze powierzyć to zadanie komuś, kto się naprawdę na tym zna. Oczywiście od razu pojawia się kwestia kosztów. Jednak kluczowe nie jest to, ile kosztuje prowadzenie fanpage, lecz odpowiedź na pytanie, jak sprawić, żeby wydatki na ten cel były po prostu opłacalne i dawały firmie realne korzyści. Sprawdźmy zatem, jakie kryteria okazują się najważniejsze przy ustaleniu ceny.

Po pierwsze – dobra strategia

Powinna ona w naturalny sposób wypływać z celu, dla którego decydujemy się na założenie profilu firmy na Facebooku. I nie, wcale nie chodzi o to, że konkurencja ma swój fanpage, więc nie możemy być gorsi. Trzeba zatem zastanowić się, czy podstawowym zadaniem ma stać się budowanie społeczności, czy informacje o produktach i promocjach, a może porady dla swoich klientów? Oczywiście jeden cel nie wyklucza drugiego, jednak musi być jakiś jeden nadrzędny, aby wokół niego stworzyć określoną strategię działań.

Oprócz celu należy też ustalić grupę docelową – to ważne, do kogo będą adresowane treści i to nie tylko w kontekście tematyki, ale i języka. Warto przy tym pamiętać, że wyjątkowo istotna na Facebooku jest interakcja. Co to oznacza w praktyce? Nie należy ograniczać prowadzenia fanpage’a do wrzucania postów i pomijać dialog z odbiorcami. To błąd często skutkujący coraz mniejszym zainteresowaniem fanpage’em.

Po drugie – wielkość fanpage’a

To ważne, ponieważ wpływa bezpośrednio na obciążenie pracą, ale i jej charakter. Zarządzanie treściami dla fanpage’a dopiero startującego wygląda nieco inaczej niż ma to miejsce w przypadku naprawdę dużego na setki tysięcy fanów. Oczywiście i jeden, i drugi wymaga sporego nakładu pracy. Z jednej strony coraz trudniej przyciągnąć uwagę nowych użytkowników, ale przecież równie ciężko utrzymać dotychczasowych.

Po trzecie – częstotliwość publikacji

Wycena kosztów prowadzenia strony na Facebooku zależy również od tego kryterium. Nie chodzi wyłącznie o ilość postów pisanych w ciągu tygodnia, ale również o konkretny harmonogram ich umieszczania np. w jakie dni i o której godzinie. Od razu należy wyraźnie podkreślić, że nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, jak często publikować treści na Facebooku, ponieważ wynika ona ze specyfiki branży. W przypadku niektórych branż zbyt częsta publikacja może działać wręcz zniechęcająco. Ponadto łatwo wtedy odbiorcom pogubić się w ważności postów i przegapić naprawdę dla nich istotne.

Po czwarte – określone formaty postów

To kolejny niezwykle ważny element w kontekście ustalania, ile kosztuje prowadzenie fanpage na Facebooku. Na pewno inna wycena będzie, kiedy moderacja strony bazuje przede wszystkim na materiałach dostarczonych od klienta niż w sytuacji wymagającej tworzenia od postaw treści, grafiki, infografiki bądź animacji filmów. W tym drugim przypadku trzeba poświęcić znacznie więcej czasu na przygotowanie interesujących i dobrze opracowanych postów. Często się to wiąże z koniecznością wcześniejszego szukania odpowiednich tematów. Jednocześnie warto podkreślić, że łatwiej wzbudzić zainteresowanie, kiedy posty mają różnorodny charakter.

Po piąte – kwestia dostarczania materiałów

Była już nieco mowa o tym w poprzednim punkcie, więc teraz dopowiedzenie. Na fanpage’u zawsze powinny się znaleźć materiały związane z samą firmą, takie pokazujące życie firmy „od kuchni”. Chodzi przede wszystkim o fotorelacje z wydarzeń firmowych czy imprez branżowych, wykładów, prezentacji itp. W takiej sytuacji należy ustalić nie tylko odpowiednią jakość materiałów, ale także, kto zajmie się wykonaniem zdjęć bądź nawet zrobieniem filmu z eventu.

Po szóste – identyfikacja wizualna

Kiedy przegląda się strony na Facebooku, to widać wyraźnie, kto dba o zachowanie określonej formy, a kto kompletnie tę kwestię pomija. Niektórzy nawet nie przypuszczają, jak bardzo jest to ważne. Chodzi o to, aby social media tworzyły spójną całość z identyfikacją wizualną firmy. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście budowania świadomości marki wśród odbiorców i sprowadza się do tego, że wszystkie materiały powinny jednoznacznie kojarzyć się z określoną firmą zarówno te offline, jak i online. Dotyczy to także social mediów. A jakie ma to przełożenie na koszty prowadzenia fanpage? To proste – cena wzrasta, jeżeli trzeba będzie opracować identyfikację wizualną strony od podstaw.

Po siódme – bieżąca moderacja treści i komentarzy

Fani pragną interakcji, a jeżeli jej brak, to dość szybko mogą się zniechęcić do firmy. Czasami efektem są nieprzychylne komentarze pojawiające się na fanpage’u. Dlatego tak ważne, aby systematycznie odpowiadać na komentarze, ale także na wiadomości prywatne. Trzeba również reagować na recenzje i wszelkiego typu inne przejawy zainteresowania ze strony użytkowników. Niestety, ale zajmuje to naprawdę dużo czasu. Jeżeli chcesz zaoszczędzić na wydatkach związanych z prowadzeniem fanpage, to ten obowiązek można zlecić swojemu pracownikowi w ramach jego godzin pracy. Jednak trzeba mieć świadomość, że w przypadkach niektórych branż (np. spożywcza, odzieżowa) to wyjątkowo ogromne ilości pytań i problemów, a fani rzadko wykazują cierpliwość i zrozumienie, że w danym momencie nie ma osoby kompetentnej do udzielenia stosownej odpowiedzi. Jeżeli i tym ma się zająć agencja reklamowa bądź freelancer, to automatycznie koszt prowadzenia fanpage mocno wzrasta.

Po ósme – działania towarzyszące

Chodzi tutaj nie tylko o raportowanie, aby mieć świadomość odbioru prezentowanych treści, ale także o konfigurację ewentualnych narzędzi zewnętrznych (np. chatboxa), tworzenie i admirowanie grup czy też postów na wydarzeniach.

Podsumowanie, czyli jaki jest koszt obsługi fanpage?

Tak naprawdę nie można podać konkretnej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wynika ona z zakresu prac oraz ilości godzin przeznaczonych na to zadanie. Innymi słowy, każda wycena powinna być ustalana indywidualnie.

A na koniec jeszcze jedna uwaga – oprócz samego promowania konkretnych treści poprzez posty dochodzi jeszcze kwestia reklamy na Facebooku. Warto sobie uświadomić, że tworzenie i moderowanie reklam również ma wpływ na koszty które wpływają na prowadzenie fanpage. Znaczenie ma zarówno wysokość budżetu reklamowego, jak i cel oraz ilość kampanii, a także ich forma. To właśnie reklama zazwyczaj zajmuje więcej czasu niż moderowanie treści i należy to uwzględnić w całościowych kosztach.

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *