Informacje kontaktowe

kontakt @ adres tego bloga.

Wiele osób pyta mnie jak zwiększyć konwersję koszyka? Za każdym razem polecam każdemu narysowanie wszystkich etapów koszyka na kartce. Ze wszystkimi szczegółami. W wyniku utrwalenia rysunku każda z tych osób dochodzi do takich samych wniosków. Koszyk jest zbyt skomplikowany. Bingo! W swojej ponad dziesięcioletniej karierze widziałem setki koszyków. Ponad 90% z nich zostało źle zaprojektowanych, a większości nikt nie projektował. Są customowymi kartami koszyka dołączonymi do CMS’ów. Użytkownicy korzystający z nich porzucali je z przeróżnych powodów. Najczęściej na pierwszym etapie, w którym istniało kilkanaście dróg ewakuacyjnych. Nie jestem w stanie wymienić wszystkich wad takich koszyków. To zdecydowanie temat na książkę. Chciałbym jednak nakreśli pewną linię, co musisz zapamiętać, aby poznać zasady optymalizacji koszyka. W biznesie online tylko jedno kliknięcie dzieli użytkownika od przejścia do konkurencji. Dlatego przedstawię Ci aż 6 przykładów jak zwiększyć konwersję koszyka. Stosując moje metody, skutecznie zmniejszysz drop off na każdym z etapów, w którym do tej pory uciekali Ci klienci.

Zanim przystąpisz do optymalizacji, przejdź każdy etap swojego koszyka i zrób screeny, a najlepiej szkice na kartce. Własnoręczny rysunek przynosi najlepsze efekty, ponieważ kiedy rysujesz każdy etap, uświadamiasz sobie, jak wiele elementów jest zbędnych. Dzieje się tak dlatego, że po pierwsze poświęcasz pracę na narysowanie tych elementów, po drugie masz dokładny obraz, jak bardzo z każdym kolejnym elementem rysunek staje się nieczytelny. Dobry koszyk to zwarty element. Nie powinien zawierać niepotrzebnych detali. Tak samo jak na rysunku nie powinno być niepotrzebnych kresek, a w urządzeniu niepotrzebnych części.

Praktycznie wszystko, co znajduję się w koszyku, może zmusić użytkownika do niepotrzebnego zatrzymania się i zastanowienia. Z każdym kolejnym znakiem zapytania zwiększa jego wysiłek i odwraca uwagę od tego, co zamierza zrobić. Cel to przecież dokończenie transakcji. Nieprawda? Dlatego ważne jest maksymalne ułatwienie tego zadania.

Jak zwiększyć konwersję koszyka?

Pierwszy element, jaki weźmiemy na warsztat to ilość etapów. Koszyki jedno-etapowe, tak zwane onepagery, najczęściej powodują problemy z czytelnością. Wszystkie informacje dotyczące zamówienia oraz jakie wprowadza użytkownik, muszą zmieścić się na jednej stronie. Taki układ po prostu tworzy niepotrzebny chaos komunikacyjny. W takim układzie możesz zastosować ukrycie części elementów za pomocą javascript i wyświetlenie je dopiero po wypełnieniu określonego etapu.

Optymalną ścieżką zakupową koszyka są dwa etapy. Pierwszy, kiedy użytkownik ma wgląd w swoje zamówienie, może dodać kupon itp. oraz drugi, gdzie podaje swoje dane, dokonuje wyboru dostawy i płatności. Jeśli przyjrzysz się największym sklepom internetowym, w tym także Allegro, zauważysz analogię powyższego stwierdzenia. Warto uczyć się od największych!

Już na samym początku wyraźnie poinformuj kupującego jaką drogę ma do przejścia. To bardzo ważne w aspekcie budowania zaufania. Jeśli użytkownik w trakcie finalizowania zamówienia wykryję, że został wprowadzony w błąd. Istnieje bardzo duże ryzyko, że opuści koszyk bez dokończenia zamówienia. Owszem to tylko wyświetlenie etapów koszyka i nie powinno mieć wpływu na wynik transakcji. Jednak im więcej znaków zapytania, tym bliżej do opuszczenia strony i zrezygnowania z transakcji.

Zielona kłódka

Zakładam, że posiadasz szyfrowanie danych na stronie. W przeciwnym razie ten punkt nie dotyczy Twojego sklepu. Przeczytaj artykuł, dlaczego warto zainstalować certyfikat SSL. Dokładnie wyjaśniam jakie niesie za sobą pozytywne konsekwencje zainstalowania SSL’a. Wracając do naszego drugiego punktu jak zwiększyć konwersję koszyka. Kolejnym elementem budującym zaufanie jest belka z informacją – “Jesteś w bezpiecznej strefie zakupów – Twoje dane są szyfrowane i poufne”. Dodanie takiej informacji na każdym etapie koszyka spowoduję wzrost zaufania do Twojego sklepu. Belka powinna znajdować się na samej górze, nad produktami, nad danymi, jednak nie wyżej niż logo sklepu. Powinna być zielona z białymi napisami. Powinna również zawierać ikonę kłódki, którą użytkownicy pozytywnie kojarzą z bezpieczeństwem. Stało się tak dlatego, że przez długi czas przeglądarki pokazywały zieloną kłódkę na pasku adresu, jeśli strona posiadała certyfikat SSL. Pomimo że kłódki zniknęły z pasków adresów, to pozytywne skojarzenia zostały i nadal działają. Dlatego dodaj informację o najwyższym stopniu bezpieczeństwa Twojego koszyka.

Dostawa i płatności

Zwróć szczególną uwagę na etap w koszyku w którym użytkownicy widzą koszty dostawy oraz oferowane formy płatności. Tak, to etap na którym zazwyczaj jest duży drop off. Jeśli nie wyrażasz jasno polityki cenowej oraz form dostawy, klienci poczują się oszukani i szybko opuszczą koszyk. Dlatego po pierwsze. Informuj już na kartach produktu o kosztach dostawy oraz od jakiej kwoty zaczyna się darmowa dostawa. Po drugie wprowadź informację obliczania kosztów dostawy, z wynikiem ile pozostało, aby otrzymać darmową dostawę. Takie sformułowanie to również dobry moment, aby wprowadzić up selling i zwiększyć wartość koszyka. Po trzecie zadbaj o godnego zaufania partnera obsługującego płatności. W tym przypadku zwróć jeszcze uwagę na jakie formy płatności oferuję dany partner. Na pewno warto mieć w ofercie szybkie przelewy oraz karty. W tym artykule przeczytasz czym kierować się przy ustalaniu polityki cenowej. Tekst co prawda dotyczy usprawnień w sklepie, jednak w 4 punkcie poruszyłem temat polityki cenowej. Zachęcam Cię do zapoznania się z całym wpisem.

Czytelność pomaga zwiększyć konwersję koszyka

Kiedy już mamy zbudowaną lojalność i zaufanie, warto zabrać się za porządki w koszyku. Przede wszystkim usuń wszystkie czaty, tele-upominajki i inne wyskakujące okienka. Na tym etapie zakupowym użytkownik już dokonał wyboru, więc zbędne są wszelkiego rodzaju rozpraszacze. Jedyne co może pozostać z wyskakujących okienek to exit-popup, przy próbie opuszczenia koszyka. Z koszyka możesz wyrzucić praktycznie wszystko, poza produktem, opcjami dostawy, płatnościami i logiem sklepu. Wszystko inne elementy które znajdują się w obrębie koszyka i nie dotyczą zamówienia są zbędne. Pamiętaj, że dobry koszyk to jeden element. Nie powinien zawierać niepotrzebnych detali. Dodatkowym plusem takiego zabiegu jest odchudzenie koszyka, co w efekcie spowoduje szybsze wczytywanie zawartości.

Pola formularzy

Kolejnym etapem optymalizacji koszyka jest sprawdzenie pól formularzy pod względem czy aby nie zbieramy za dużo danych niż tylko te niezbędne do przetworzenia zamówienia. Często zdarzają się formularze z rozbiciem każdej części adresu na inne pole np. ulica i numer domu jest wpisywane oddzielnie. To również jest do poprawy, w gruncie rzeczy utrudnia podanie właściwie danych. Z przyzwyczajenia wpisujemy numer bloku i mieszkania zaraz po nazwie ulicy. Taki układ jest powszechnie przyjęty i nie warto tego zmieniać. Zwróć uwagę również, czy sekcja inny adres dostawy nie zajmuje za dużo miejsca. Jeśli jest zbyt widoczna, to warto ukryć ją pod wyróżnionym tekstem, czy przyciskiem z opcją wyświetlenia jeśli użytkownik sobie tego życzy. Zapewni to znacznie większą przejrzystość formularzy.

Wystarczy jedna zgoda

Skoro już przy formularzach jesteśmy, to koniecznie muszę poruszyć temat zgód. W jednym ze sklepów który zoptymalizowałem parę miesięcy temu owych zgód było aż 9 (słownie: dziewięć!) Wyobrażasz sobie taką ilość zgód i tekstu który tym checkbox’om towarzyszy? Drop off na tym etapie był tak ogromny, że konieczne było sprawdzenie lejka i utworzenie ponownie pomiarów. Dopiero przeanalizowanie nagrań wyjaśniło, co tak naprawdę powodowało, że użytkownicy uciekali w tym miejscu. Rozwiązania jakie zastosowałem, biorąc pod uwagę, że wszystkie zgody musiały pozostać na tym etapie, było schowanie 8 niewymaganych zgód i dodanie opcji rozwiń oraz zaznacz wszystkie. Myślę, że nie muszę tego tematu bardziej objaśniać. Schemat jest dość dobrze znany, chociażby z landingpage banków, gdzie zgód przed wypełnieniem wniosku o pożyczkę jest czasami kilkanaście.

Podsumowanie

Znasz już 6 zasad jak zwiększyć konwersję koszyka. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby trochę poeksperymentować. Podkreślam wielokrotnie, że zawsze najciekawsze wyniki przychodzą w wyniku testów A/B. Do dzieła! Pochwal się w komentarzu jakie są Twoje sposoby na optymalizację konwersji koszyka.

Share:

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *